MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole Samorządowe Akademia Przedszkolaka usytuowane jest w centrum Wysiołka Luborzyckiego, z dala jednak od zgiełku ruchliwych ulic, otoczone dużą ilością zieleni. Teren wokół przedszkola jest całkowicie ogrodzony, stwarzając warunki do bezpiecznej zabawy. Przedszkole jest największe w gminie. Posiada 13 oddziałów, do których uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 17.00. Jako placówka publiczna, prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo – dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin w godzinach od 9.00 do 14.00. Pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny, a wysokość opłat regulują odrębne przepisy.
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza planowana jest zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego. W myśl jej założeń nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest ” wsparcie całościowego rozwoju dziecka (…)”. Nasze przedszkole zgodnie z podstawą programową wspiera rozwój poprzez umożliwianie i tworzenie warunków do odkrywania własnych możliwości zarówno fizycznych, emocjonalnych, społecznych, jak i poznawczych. Nasze przedszkole wspiera dzieci w ich działaniach, nauczyciele podczas pracy  zachęcają dzieci  do odkrywania faktów i zjawisk, a tym samym do przekraczania kolejnych granic swoich możliwości.
W przedszkolu pracuje wykwalifikowany personel pedagogiczny oraz oddani dzieciom pracownicy administracyjno – obsługowi. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka – dzięki temu dzieci czują się ważne i bezpieczne. Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola, umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę twórczego przedszkola XXI wieku. Myśląc o dalszym rozwoju, w przedszkolu powstały oddziały integracyjne. Dzięki nim, dzieci posiadajace orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają możliwość wszechstronnego rozwoju oraz osiągania sukcesu w mniej licznych grupach oraz pod okiem dodatkowej wykwalifikowanej kadry specjalistów. Wszystkie dzieci uczęszczające do oddziału integracyjnego uczą się cierpliwości, taktu, empatii. Przedszkolaki dostrzegają różnice między ludźmi i traktują je naturalnie.

Zadania przedszkola realizujemy w codziennej pracy –  zarówno dyrektor, wicedyrektor,  jak i nauczyciele we współpracy z rodzicami. Współpraca oparta jest na wzajemnym dialogu i zaufaniu.

Jako kadra specjalistów realizujemy zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach wydanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne.
Przedszkole organizuje formy zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju (na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz w ramach dostępności specjalistów).

Nasze Przedszkole jest więc miejscem, które wspomaga, wspiera, inspiruje, stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju poznawczego i emocjonalnego, rozwija uzdolnienia,  zainteresowania dzieci, oraz integruje środowisko rodzinne i przedszkolne tworząc atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa.

Jesteśmy przedszkolem, które

  • Wszechstronnie wspomaga rozwój osobowości i edukacji dziecka w bezpiecznych, przyjaznych, dostosowanych do jego możliwości i potrzeb warunkach;
  • Promuje postawy proekologiczne i wdraża zasady zdrowego trybu życia;
  • Wydobywa potencjał twórczy każdego dziecka oraz kształtuje jego postawy estetyczne;
  • Gwarantuje prowadzenie procesu dydaktyczno-wychowawczego przez wysoko wykwalifikowaną kadrę;
  • Tworzy dobrą atmosferę do rozwoju i wychowania;
  • Respektuje prawa dziecka;
  • Buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym;
  • Wpaja pozytywne wartości społeczne i moralne;
  • Wspomaga w rozwijaniu umiejętności i uzdolnień;
  • Wspiera rodzinę w procesie wychowania;
  • Angażuje rodziców, którzy  czynnie uczestniczą w  przedsięwzięciach przedszkola.

Nasze wartości

Wychowanie przedszkolne to okres kształtowania się osobowości dziecka. Wzorce i motywy postępowania czerpie ono ze świata zewnętrznego: od rodziców, nauczycieli, innych dorosłych czy z mediów. Potrzebna jest zatem świadomość, że w każdym dziecku zmiany w osobowości dokonują się pod wpływem przekazu wartości płynących z różnych źródeł.  Chcemy, aby nasze przedszkole prowadziło dzieci ku wartościom uniwersalnym, chcemy  stwarzać okazje do gromadzenia doświadczeń, zachęcać do poszukiwania wiedzy o świecie oraz umożliwiać spotkania z innymi ludźmi: z nauczycielami, z dziećmi i z innymi uczestnikami edukacji – bo chcemy kształtować osobowość dziecka w oparciu o wartości takie jak:

P – prawda, przyjaźń

R – radość

Z – zabawa, zaufanie

E – eksperymentowanie

D – dobro

S – sukces

Z- zdrowie

K –  kreatywność

O – otwartość, odwaga

L – lojalność

E – edukacja

Wizja przedszkola

Jesteśmy po to, aby w atmosferze bezpieczeństwa, radości i szczęśliwego dzieciństwa tworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne zapewniające wspomaganie oraz wszechstronny rozwój dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem, możliwościami rozwojowymi i zainteresowaniami. Skutecznie przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacji.

Nasze przedszkole działa więc po to, aby……

Dzieci

  • zdobyły umiejętności praktyczne, które będą mogły wykorzystać w codziennym życiu;
  • zachęcone sukcesami z ciekawością kontynuowały rozwój i naukę w szkole;
  • czuły sie dobrze, pewnie i bezpiecznie;
  • były szczęśliwe, radosne i pełne wiary w swoje możliwości.

Rodzice

  • wspierali działania przedszkola oraz rozwój swoich dzieci;
  • byli partnerami w wychowaniu;

Nauczyciele

  • poszerzali swoje kompetencje i profesjonalizm;
  • byli otwarci na zmiany i potrzeby dzieci;
  • podchodzili z życzliwością i byli konsekwentni;
  • doskonalili swój warsztat pracy.

Sylwetka Absolwenta

Dziecko kończące nasze przedszkole na miarę swoich możliwości:

Wykazuje

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
  • zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawowa wiedzę o świecie.
  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
  • praw dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasad bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasad kultury współżycia i postępowania,
  • kultury i dziedzictwa własnego regionu, symboli narodowych,
  • zasad  poszanowania przyrody i środowiska;
  • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć;